Tłumik samochodowy stanowi jedną z części układu wydechowego, niezbędną do prawidłowego przetwarzania spalin, wydobywających się z silnika, a także do prawidłowego redukowania hałasu.
Tłumiki samochodowe wykonane są z blachy (grubości od 2 do 4mm) oraz pokryte są powłoką wykonaną w dużej mierze z aluminium, jej grubość waha się od 2 do 3 milimetrów. Dzięki takiej budowie, tłumik może pracować nawet przy temperaturze 600 stopni Celsjusza.
Trzeba pamiętać, że im tłumik znajduje się bliżej silnika tym jest poddawany wyższym temperaturom (nawet do 800°C), natomiast im dalej tym bardziej jest narażony na korozję – niższy stopień odparowywania kondensatu (niższe temperatury).
Obecnie spotyka się tłumiki różnych rozmiarów i kształtów – fachowy dobór i montaż gwarantuje należytą pracę tego elementu układu wydechowego w danym aucie.